Burn-out

Burn-out symptomen

Ervaar je een of meerdere van deze symptomen?

  • Oververmoeid zijn of weinig energie hebben;
  • Slaapproblemen, piekeren of onrustige slaap;
  • Snel emotioneel, een kort lontje, snel gestrest of gespannen zijn;
  • Angst, hyperventilatie of paniek;
  • Hoofdpijn, last van je schouders of rug, buikpijn;

Herken je een of meerdere van de volgende gedragspatronen:

  • Lange dagen maken, je werk lijkt nooit af;
  • Je stelt hoge eisen aan je werk, mensen noemen je perfectionistisch;
  • Je zegt moeilijk nee en staat altijd voor iedereen klaar;
  • Je mist balans in je leven, gaat je niet snel ontspannen;
  • Je bent streng voor jezelf en gunt jezelf weinig plezier.

Wanneer je meerdere van de bovenstaande symptomen en gedragspatronen herkent, is de kans groot dat je een burn-out hebt of overspannen bent geraakt. Kirsten kan je helpen om je klachten te verminderen en onhandige gedragspatronen te veranderen. Ze kijkt niet alleen naar jouw huidige klachten en situatie, ze geeft jou inzicht in de oorzaak van je pijn zodat je helemaal tot bloei kunt komen.

Oorzaken van burn-out

We leven in een maatschappij waar er veel van ons wordt verwacht. Naast je werk, hoor je hobby’s te hebben, te sporten en een sociaal leven te hebben. Misschien doe je ook nog vrijwilligerswerk of ben je actief in je kerk. Wanneer je dan ook nog verschillende gedragspatronen vertoont die ik hierboven heb benoemd, ben je waarschijnlijk al veel te lang teveel van jezelf aan het vragen.

Een burn-out ontstaat vaak door overbelasting op meerdere terreinen.

  1. Op je werk: je hebt geen passie meer voor je werk of je voelt je niet erkend door je baas of collega’s;
  2. In je privésfeer: bijvoorbeeld financiële of relatieproblemen;
  3. Tegenslag, teleurstelling of wonden in je jeugd of meer recent;
  4. Je hebt niet goed leren omgaan met jouw gevoelens en niet leren luisteren naar jouw behoeften. Eigenlijk ben je het contact met wie je bent verloren.

Een combinatie van de bovengenoemde problemen is een recept voor burn-out. Bij iedereen is de aanleiding anders en iedereen ervaart burn-out anders. Toch zijn er globaal dezelfde stappen te zetten, met andere accenten. Kirsten is zelf twee keer overspannen geweest,  hieronder kun je haar verhaal lezen.

Kirsten worstelde ook met stress en spanning

Kirsten was niet goed in het aanvoelen van haar grenzen. Ze is niet burn-out geraakt, maar heeft wel thuis gezeten omdat ze overspannen was en het echt niet meer ging. Net als bij veel mensen, waren er verschillende redenen.

  • Kirsten is heel lang gevoelig geweest voor stress omdat ze echt geen fouten wilde maken. Ze heeft lang geworsteld met de gedachte “ik ben niet goed genoeg” en “ik ben nergens goed in”. Het gevoel van “mislukken”, falen probeerde ze heel hard te voorkomen.
  • Kirsten kon niet goed aangeven waar zij behoefte aan had. Het liefst hoorde ze eerst de mening van een ander en ze durfde hier niet goed tegenin te gaan. Hierdoor was ze veel aan het “pleasen” en kwamen haar eigen behoeften op de tweede plaats. Dit kostte veel energie.
  • Kirsten luisterde niet goed naar de stress signalen die ze ervoer. Ze maakte lange dagen, nam weinig rust en ging door ook al had ze hoofdpijn, zaten haar schouders vast of had ze een kort lontje.

De periodes van overspannenheid heeft Kirsten overwonnen door meerdere stappen te zetten. Ze heeft meer geleerd om te ontspannen, voor haar behoeften op te komen en om te gaan met fouten maken. Ze stelt nu ook gezondere grenzen. Kirsten heeft gevonden waar haar passie ligt op het gebied van werk en dat geeft veel voldoening en vreugde. Tot slot heeft ze hulp leren vragen als stress of spanningsklachten toenemen. Ze zet haar ervaring in combinatie met haar psychologische kennis graag in om jou te helpen om gezonde grenzen te stellen en uit je burn-out te komen.

Stappen uit je burn-out

Net zoals je niet zomaar een burn-out ontwikkeld, ben je ook niet makkelijk hersteld. Er kan best een tijdje duren voor je weer energie, balans, rust en vreugde ervaart. Wanneer je al lange tijd over je grenzen bent gegaan en helemaal geen veerkracht meer hebt, duurt het langer voor je hersteld bent. Hoe eerder je stappen gaat zetten om te herstellen, hoe beter dat voor jou (en je omgeving vaak) is. Je herstelt sneller als je praktische handvatten leert en toepast en als je iets doet aan de onderliggende oorzaak. Kirsten kan je op verschillende manieren helpen.

  • Gezonde grenzen leren stellen;
  • Werken aan de onderliggende oorzaken;
  • Negatieve denkpatronen en valkuilen;
  • Groeien in zelfkennis en zelfwaardering;
  • Beter leren zorgen voor jezelf;
  • Liever zijn voor jezelf:
  • Andere gebieden waar jij mee worstelt uit de verleden, heden of naar de toekomst toe.

De mogelijkheden

Individuele gesprekken waarin meestal eerst aan klachtvermindering gewerkt wordt en daarna aan gedragsverandering en de oorzaken. Meestal komen meerdere van de bovengenoemde ingrediënten terug. Iedere burn-out is uniek en heeft een andere aanpak nodig. In individuele gesprekken kan Kirsten jou een behandeling op maat geven. Daarnaast staat een burn-out niet op zichzelf en kun je ook angst, depressie en overprikkeldheid (bij hooggevoeligheid) ervaren. Kirsten kan je hier ook goed bij begeleiden.

Training: Kirsten heeft een training gemaakt om in 5 of 6 sessies aan de slag te gaan met grenzen stellen. Hier komen meerdere van bovengenoemde manieren in terug. De training zal voor sommige mensen genoeg zijn en voor anderen legt het een goede basis om vanuit verder te gaan. Maximale groepsgrootte is 3 personen. Vraag gerust naar de mogelijkheden.

De vruchten: meer energie en vreugde

Wanneer je leert waar jouw grenzen liggen en je grenzen beter leert stellen, kun je groeien in energie en vreugde. Je zult je emotioneel en fysiek gezonder gaan voelen. Je zult je ook weer kunnen verheugen over dingen. Dit maakt niet alleen jouw leven zonniger, het is ook hoe God naar jou kijkt en waar Hij zich in verheugt.

Spreekt dit je aan of heb je hier vragen over? Neem dan gerust contact met Kirsten op.