Hoe lief ben jij voor jezelf? Tips om beter met fouten om te gaan

Hoe reageer jij als je een fout hebt gemaakt?

  1. Ik kraak mezelf af en denk negatief over mezelf;
  2. Ik voel me schuldig of heb grote spijt;
  3. Ik blijf van mezelf houden en kan mezelf vergeven;
  4. Ik durf eerlijk te zijn over mijn fout en vraag vergeving.

Hoe je ook reageert, ik raad je aan verder te lezen. Iedereen kan wat leren van de waardevolle tips in deze blog. Deze blog gaat over jezelf vergeven, liever voor jezelf zijn en hoe je om kunt gaan met spijt en schuldgevoelens na een fout. Wil je meer weten, lees dan over andere onderwerpen op mijn website.

Spijt of schuld

Iedereen maakt af en toe iets fouten, soms onbedoeld en soms met opzet. Gevoelens als spijt of schuld spelen vaak een rol als we iets stoms gedaan hebben. Je kunt ook andere emoties hebben, de focus ligt in deze blog op spijt en schuldgevoelens.

Spijt hebben betekent dat je het gevoel hebt dat je anders had moeten reageren, een andere keuze had moeten maken of iets niet had moeten doen. Schuldgevoelens geven aan dat je een onaangenaam gevoel hebt over een actie die je wel of juist niet gedaan hebt. Je hebt een knagend geweten, omdat je een te grote verantwoordelijkheid bent aangegaan of iets verkeerd hebt gedaan.

Hieronder geef ik een voorbeeld hoeveel impact spijt en schuldgevoelens op je kunnen hebben.

Scarlett wordt geplaagd door spijt

Scarlet heeft een fout gemaakt en wordt geplaagd door schuld en spijt. Ze denkt: “Had ik Toni nu maar nooit naar Sandra gestuurd. Ik doe het ook nooit goed. Ik ben niet meer te helpen. Het komt nooit meer goed met mij. Ik sta er alleen voor en moet voor mezelf vechten. Wie houdt er nu nog van mij? Als ze eens wisten wat ik gedaan heb. Door mij ligt Sandra in het ziekenhuis! Dankzij mij zit ze voor de rest van haar leven in een rolstoel. Oh, ik heb er zo’n spijt van. Ik wou dat ik het terug kon draaien. Maar dat kan niet. Hoe heb ik nou zo stom kunnen zijn! Wat moet ik nu doen?”

In gesprek met pastor Ben komt ze er achter dat er toch iets is wat ze kan doen. Scarlet kan Sandra om vergeving vragen. Ze besluit kwetsbaar te zijn en haar fout toe te geven aan Sandra. Ze gaat naar het ziekenhuis om vergeving te gaan vragen. Oh wat kost haar dat een moeite. Maar de strijd die ze nu ervaart is eigenlijk nog erger. Bekijk de aflevering om te zien hoe Scarlet gepijnigd wordt door spijt en hoe ze hiermee omgaat.

Negatieve zelfspraak van de verloren zoon

Zie mij hier nou zitten, tussen die vieze varkens. Hoe heb ik zo stom kunnen zijn!! Ik had het zo goed, ik kreeg heerlijk eten, mooie kleren, alles wat ik wilde was tot mijn beschikking. Ik had familie die van me hield.

En nu… Nu zit ik hier alleen. Vieze kleren, geen eten en niemand om mee te praten.

Ik voel me ook zo schuldig! Ik heb mijn vader veel geld gevraagd en ben zomaar weggegaan. Ik heb hem zoveel pijn gedaan!! Oh als ik het maar kon terugdraaien! Ik heb zo’n spijt van mijn acties.

Oja, ik had even plezier, heb echt een mooie tijd gehad. Maar wat heb ik daar nu aan? Mijn “vrienden” lieten me staan toen het geld op was. Ja, ik kon nog varkens gaan hoeden.

Was ik maar nooit bij mijn vader weggegaan. Had ik maar de moed om weer contact met hem te zoeken. Nou, hij ziet me aankomen! Mijn vader denkt vast: “Daar heb je die jongen die mij heeft gekwetst en in de steek liet. Die mij achterliet met zijn werk en mij vergeten is.”

Nee dat kan ik niet! Ik schaam me zo. Ik ben het niet waard om nog mijn vaders zoon te heten. Na alles wat ik hem heb aangedaan. Bah wat ben ik stom geweest!!! Wat ben ik een stommerd!!!

Negatieve gedachten

Misschien herken jij je in de negatieve gedachten van Scarlett of die van de Verloren Zoon. Misschien verwijt jij jezelf ook snel dingen en kraak je jezelf af. Je hebt een sterk geweten en snel last van schuldgevoelens. Gevolgen hiervan zijn een negatiever zelfbeeld, groeiende schaamte en schuld en je komt terecht in een negatieve spiraal. In je gedachten is niets goed genoeg. Je had die fout niet mogen maken. Je geeft jezelf de schuld van al jouw fouten en tekortkomingen.

Negatieve gedachten over jezelf kun je soms als stemmetje in jezelf ervaren. Deze stem noemen we ook wel de “interne criticus” en zijn taak is jou steeds afkraken. De vijand is hier ook erg goed in en hij klaagt jou ook graag aan.

Wanneer jij vaak negatief tegen jezelf spreekt, is het tijd om af te rekenen met jouw interne criticus. Een geweten hebben is goed, maar een te sterk geweten trekt je teveel naar beneden. Wanneer jouw interne criticus milder wordt, ga je positiever over jezelf denken. En je hoort Gods waarheid over jou makkelijker.

Wanneer je beter wilt leren onderscheiden of je innerlijke criticus van jezelf of van de duivel is en/of als je wilt groeien in het luisteren naar Gods stem, lees dan eens mijn blog: Uit welke bron komt jouw gedachte.

Liever worden voor jezelf

Je kunt daarnaast ook stappen zetten om liever te worden voor jezelf. Je zult merken dat dan de negatieve gedachten over jezelf afnemen en dat je positiever in het leven kunt staan. Je zult ook Gods liefde meer kunnen ervaren.

Je kunt verschillende stappen nemen om liever te worden voor jezelf.

  • Leer jezelf te accepteren met je mooie en minder mooie kanten. Wanneer je leert om te accepteren dat je niet perfect bent, geeft dat ruimte. Je strijd dan niet meer tegen je tekortkomingen, maar kijkt hoe je er mee om kan gaan.
  • Zet stappen om te groeien in je zelfbeeld. In deze blog lees je meer over hoe je dat kunt doen. Jij bent het waard om gezien te worden. Wanneer je blijft wegduiken en negatief over jezelf blijft denken, sta je niet in je kracht.
  • Kijk met een zachtere bril naar jezelf. Spreek jezelf bemoedigend toe in plaats van verwijtend. Geef jezelf de ruimte om te groeien, iedereen maakt fouten en je mag leren van jouw fouten.
  • Geloof dat je een kind van God de Vader bent. Hij houdt van jou. Zijn liefde is zo groot dat wat je ook gedaan hebt, er altijd liefde en genade is. Je kunt altijd bij God terecht.
  • Vergeef jezelf. Lees snel verder om te zien hoe je dat kunt doen.

Jezelf vergeven

Je fout kan groot of klein zijn. Spijt en schuldgevoelens kunnen terecht of onterecht zijn. Je wordt er niet vrolijker van om ze bij je te blijven dragen. Naast liever voor jezelf zijn, is het mooi als je jezelf leert vergeven. Hoe erg je fout ook is. Misschien heb je een wet overtreden, iets kapot gemaakt of iemand gekwetst. Ook voor jou is er vergeving.

Er zijn grofweg twee reacties mogelijk op fouten:

  1. Ergernis en woede/ de beslissing: ik blijf boos op mezelf en vergeef mezelf niet/ op termijn leidt dit tot bittere wortels/ ontwikkeling van haat en wraak/ innerlijke onvrede/ slechte vruchten in je leven.
  2. Ergernis en woede/ de beslissing: ik vergeef mezelf, ook al blijf ik misschien pijn en teleurstelling voelen / een bevrijd hart/ innerlijke vrede/ goede vruchten in je leven.

Zes stappen om jezelf te vergeven voor jouw fout

Door jezelf te vergeven vind je innerlijke vrede. Je negatieve denken wordt minder verwijtend. Je krijgt ruimte om vrede te krijgen met je levensomstandigheden. Jij en jouw leven zijn niet perfect en wanneer je dit kunt accepteren, ontstaat er ruimte voor een vervuld leven. Je zult dan meer in staat zijn om te genieten en te zien wat voor mooie dingen jouw leven heeft. Hieronder geef ik je enkele handvatten om jezelf te vergeven:

  1. Erken je boosheid. Erken het tegen jezelf, een vertrouwde vriend of familielid of een vertrouwenspersoon. Zeg “Ik ben echt heel erg boos op mezelf”, dit is een eerste stap in genezing. Zeg ook wat je verder voelt of denkt. Breng het duidelijk onder woorden. Je kunt je uitspraken ook opschrijven. Zeg ze vervolgens hardop tegen jezelf en tegen God.
  2. Onderzoek je boosheid. Is je boosheid terecht of ben je jezelf onterecht aan het beschuldigen of schamen? Terechte boosheid op jezelf kan andere gevolgen hebben dan onterechte. Bij de eerste is vaak meer nodig, in vergeving zoeken bij God en de ander. Bij de tweede kan het genoeg zijn om je gedachten te onderzoeken en jezelf te vergeven.
  3. Belijd je verkeerde daad aan God en accepteer Zijn vergeving. Wanneer we hebben gezondigd, hebben we vergeving van God nodig. Als we onze zonden belijden, wil Hij ons reinigen van die zonde en ons van harte vergeven.
  4. Wanneer je een ander iets hebt aangedaan, dan belijd je aan die persoon wat je fout hebt gedaan en vraag je diens vergeving. Vergeving vragen is een eerste stap in het goed maken naar die persoon. Misschien is er meer nodig, bijvoorbeeld het opnieuw vertrouwen winnen, een schuld terugbetalen of iets vervangen wat kapot is gegaan.
  5. Kies om jezelf te vergeven. Jezelf vergeven lijkt erg op een ander vergeven voor wat hij of zij jou heeft aangedaan. Je kiest ervoor om je verkeerde daad niet langer tegen jezelf te houden. Je hebt pijn door je verkeerde daad en je zou willen dat je niet had gezondigd. De realiteit is dat je dat wel hebt gedaan. Het beste kun je jezelf vergeven door te bidden en in je gebed jouw gedachten en gevoelens naar God te uiten. Een voorbeeld gebed vind je straks hieronder.
  6. Focus op positieve acties. Je kunt de loop van je leven veranderen. Je kunt leren van je fouten. Je kunt ook vragen of God je wil helpen om de lessen te leren uit je gemaakte fouten. Je kunt hem vragen waardoor je die fouten maakte en welke veranderingen je aan kunt brengen om te voorkomen dat het in de toekomst weer gebeurd. Wanneer je positieve stappen zet, wordt je toekomst een stuk mooier.

Gebed om jezelf te vergeven

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw gebed woorden kunt geven. Hieronder staat een gebed dat ik heb overgenomen van Gary Chapman. Als je dit oprecht bidt, dan kan dit een belangrijke stap zijn in het jezelf vergeven. Het zal niet al je pijn noch herinneringen wegnemen, noch de mogelijke gevolgen van je verkeerde daad. Jezelf vergeven zal je wel uit de gevangenis van je verkeerde daden halen en je vrijheid geven om iets moois van de toekomst te maken. Ik raad je dus aan om dit gebed serieus te bidden, hardop. Je kunt dit alleen doen of iemand vragen om dit met jou te bidden.

Vader, U weet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb het al naar U beleden en ik weet dat U me hebt vergeven. Uw Woord zegt dat U het niet meer tegen me zal gebruiken. Ik dank U voor Uw vergeving. U weet ook dat ik me de laatste tijd erg naar beneden heb gepraat, mezelf met harde woorden om de oren heb geslagen en mezelf heb verteld dat ik het niet waard ben om te leven. Dat ik voor altijd gestraft zou moeten worden. Ik weet dat deze zelfvernietigende gedachten niet fijn waren voor U om te horen. Want U heeft me leven gegeven, U houdt heel erg veel van me en ik ben Uw kind. Ik heb het recht niet om mezelf te veroordelen nadat U me heeft vergeven. Ik belijd deze verkeerde houdingen tegen U en ik vraag om Uw vergeving.

Bedankt dat U van me houdt en dat U mij vrijelijk vergeeft. Ik wil als Uw kind mijzelf vergeven voor de verkeerde dingen die ik heb gedaan. Zelfs als de pijn me lange tijd blijft volgen en ik soms nog zal huilen als ik eraan terugdenk. Ik wil dat de fouten die ik gemaakt heb, me niet afhouden van mijn leven. Ik geef mezelf over aan het volgen van U.

Vergeving doe je uit liefde voor jezelf

Jezelf of anderen vergeven geeft zoveel goede vruchten, dat je er veel voordeel van zult hebben. Je leven wordt vervulder, je relaties met anderen kunnen positief veranderen en je omgang met jezelf ook. Vergeving is dus eigenlijk een daad van liefde voor jezelf. Het versterkt jouw zelfbeeld en maakt ook dat je positiever over jezelf gaat denken. Het doorbreken van de negatieve spiraal van denken over jezelf en jouw leven, verandert jouw perspectief en je gevoelens ten positieve. Ik raad je aan om niet langer te wachten en echt de stap te zetten tot vergeven.

Stap uit de negatieve cirkel van schuld en spijt

Zit jij gevangen in een negatieve cirkel van schuld en spijt door fouten? Lukt het je niet om jezelf te vergeven? Jezelf vergeven is niet makkelijk en je hoeft je niet te schamen als je hier hulp bij wilt. Ik wil je bemoedigen dat erover praten je erg veel zal opluchten. Zoek hulp in je omgeving of bij een professional. Je kunt mij hier ook over bellen of mailen, ik help je graag. Ik wil naast je lopen en echt samen jouw weg gaan naar herstel. Ik help jou graag om uit de gevangenis van schuld, spijt of negativiteit te komen. Durf jij de stap te zetten? Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bronvermelding

Bij het maken van deze blog heb ik hoofdstukken gebruikt uit twee boeken: “Een nieuw hart wil ik jullie geven” van Christa en Dirk Lüling en “Anger: Taming a powerful emotion” van Gary Chapman. Ik raad je aan om deze boeken te lezen als je dieper met dit onderwerp aan de slag wilt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *